grissjukan

Hej kompisar!

Har ni hört talas om svininfluensan?
Jag tänkte väl det.
Har ni hört talas om vaccinet för denna influensa då?
Ni har det ja.
Men har ni hört talas om biverkningarna av detta vaccin?
Nehe, det hade ni missat.

Jag tänkte därför ge er en liten lektion i detta. Igår, fredag, var det dags för det som alla snackat så mycket om. Det var dags för vaccinering för(mot?) svininfluensan hos skolsköterskan kl 10.30. Efter att jag blivit övertalad om att det faktiskt är en rätt bra grej att ta den här sprutan, om inte bara för min så för hela samhällets skull, så gjorde jag det.

Sen gick det som det gick.

Från början var allting frid och fröjd. Lite öm i armen men inte alls något att klaga på. Min första smärtchock fick jag ca kl 17.00 då jag satt på tåget hem mot Stockholm. Jag hade suttit still och läst en halvtimme när jag skulle byta position lite. Jag lyfte min vänstra arm, och AJ! Förlamningen hade börjat. Jag kom hem och kvällen gick ganska bra. Armen blev värre och värre men jag kände mig relativt pigg. Fram till kl 22 då jag började frysa som en tokig och kände mig riktigt hängig. Jag hade också börjat känna av en stickande känsla i armhålan (lymfkörtlarna). Jag somnade med 38 graders feber och två alvedon i kroppen.

Natten bjöd inte på särskilt mycket sömn då jag var tvungen att vrida och vända på mig för att inte belasta armen. Morgonen kom och jag kände smärtan så fort jag gick upp. Armhålan dunkade och armen likaså. Men det var itne nog med detta. När jag tittade ner på min kropp hittade jag massvis av rödflammiga prickar på min rygg, min vänstra arm och mina ben. Jag hade alltså utvecklat en allergisk reaktion mot vaccinet. KUL!

Så har dagen flutit på ungefär. Jag har överlevt tack vare alvedon men värken har envisats med att finnas där ändå och göra mig halvt orörlig. Nu, 34 timmar efter vaccinet, funderar jag på när jag kommer må bra igen. Kommer jag kunna träna med tjejerna på Järlagården imorrn kl 10? Det återstår att se.

Jag hoppas ni tillhör den skara som inte reagerat så starkt på vaccinet, för hade jag vetat att jag skulle må så här hade jag nog tagit mig en liten funderare innan.


Den här bilden är från i onsdags då jag fortfarande var pigg och glad.

Puss på er!

Kommentarer
Postat av: Ida

Fin Klara :)

Är du allergisk mot ägg? Vaccinet tas fram på ägg nämnligen. Annars vet jag inte vad den där allergiska reaktionen kan bero på :( Otur helt klart!



Ofta är det så att om man reagerar med såna symtom på vaccinet (feber, frossa och sånt) är man en av dem som skulle blivit VÄLDIGT sjuk (gångra dina symtom du haft med några nollor liksom :p) av själva svininfluensan. Så det kan vara värt att må lite piss ett tag ändå, tycker jag i alla fall! Dessutom är det ju mest unga människor som hamnat i en sån "konstgjord lunga" apparat och bara det är ju en anledning att ta vaccinet :)



KRAM! från sjuksyster :)

2009-11-23 @ 11:07:27
URL: http://idaho.devote.se
Postat av: Anonym

ajabaja, ingen alvedon inom tjugofyra timmar efter att du tagit vaccin. då är det inte säkert att det fungerar ordentligt!

2009-11-23 @ 19:41:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0