vilja

Det är mindre än två månader kvar till studenten nu. Tyvärr känns det för tillfället väldigt långt borta. Lärarna har insett att det är en himla massa mer saker som vi ska hinna lära oss tills dess. Detta gör att det blir fullt upp, hela tiden. De senaste dagarna har jag och Malin ägnat x-antal timmar åt vårt projektarbete. Soppkokboken. Det går framåt, absolut, men det är inte så himla kul alla gånger. Ibland känns det så meningslöst. Jag hetsar sönder nu de sista veckorna bara för att förhoppningsvis få de där betygen som jag så gärna vill ha. Allt bara för de satans betygen. Vore det inte för dom hade jag tagit studententen för länge sen. Det är synd det där tycker jag. Att man(jag) inte alltid jobbar för att lära sig utan bara för att man känner att man måste. För annars kommer man inte någonstans här i livet. Är det verkligen så? Att om jag inte får den där juristutbildningen så kommer jag inte bli sådär framgångsrik som jag vill. Eller som jag i alla fall tror att jag borde vilja. Jag är lite rädd för att jag bara har intalat mig att jag vill bli jurist för att det är ett bra jobb med en fet lön. Så jag kan göra massa andra roliga saker när jag blir stor. Bo fint, resa osv osv. Jag kanske egentligen vill göra någonting helt annat? Jag vet faktiskt inte. Som det känns nu så vill jag ju faktiskt bli jurist men jag tycker bara det är så himla synd att det känns så hetsartat på vägen. Man bara gör. Och gör. Och gör. Kommer man någonsin komma till den punkten då man stannar till och faktiskt funderar på vad man egentligen vill?


Kommentarer
Postat av: Sofia

Jag ser att jag inte är ensam om att ha en mindre studentkris... :)

2010-04-22 @ 09:10:04
URL: http://diesofia.blogg.se/
Postat av: Karin

Ojojoj. Har känt/känner precis samma sak som du. Jag har varit rädd för att bara fortsätta att göra, göra och göra och till sist så står man bara där en dag och otrivs och förstår inte varför man gör det. Men det är väl för att man inte har gett sig själv tid att reflektera antar jag. Man har inte låtit allt ta sin tid liksom, utan man har bara hetsat på livet. Grymt att du vill bli jurist men om du inte känner dig helt hundra så kanske du kan vänta ett litet tag - ha lite tråkigt ett tag, eller göra något helt nytt, det är då tankarna brukar sättas igång. Kanske förstärker de tankarna dina juristdrömmar eller så skapar det något helt annat. Tiden efter är studenten är ju perfekt för att göra så, eftersom det är först då som det bara är du som formar ditt liv och ingen annan. Vill du reflektera - gör det!



Du kan göra precis vad du vill, fina Klara! Håll ut till studenten, men kämpa inte sönder dig, om du inte lyckas uppnå de betyg du vill så är inte det hela världen ändå fast att det känns så. Puss!

2010-04-22 @ 14:44:45
URL: http://karinbarin.blogg.se/
Postat av: Klara

Sofia, du är verkligen inte ensam! Herregud, it's killing me right now. Håll ut!



Karin, det är precis så jag menar. Jag är rädd för att känna efter för mycket och kanske komma fram till något helt annat än det jag trott jag velat. Jag har bestämt mig för att inte plugga till hösten och tror att det kan vara en bra grej. Göra lite andra saker än att plugga ett tag. Framförallt kanske få lite perspektiv på saker och ting. Det är nog nyttigt.



Tack snälla du, det ska jag inte glömma bort! Ta hand om dig i stora P, puss!

2010-04-24 @ 00:54:40
URL: http://livetenligtklara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0