2 steg från paradise

Jag har länge tänkt att jag ska ge er en liten recension av Håkans nya skiva men det har bara inte blivit av. Därför var det så bra när Malin nu ville höra vilka mina favoriter är, en liten spark i baken liksom. Här kommer den i alla fall. För att ni ska hänga med lite bättre föreslår jag att ni sätter på skivan så kör vi från scratch uppifrån och ner:

(Men först lite bakgrundsinfo)
Skivan innehåller elva sprillans nya låtar. Från början var det bara tänkt att det skulle vara tio och att "riven en vacker dröm" aldrig skulle släppas utan bara vara en engångsgrej på way out west. Men vi som var där vet vilken succé den var och det märkte väl även Håkan så nu finns den alltså med på skivan. Fint tycker jag.

Tryck på play NU.

Första låten på skivan, "Det här är min tid" tycker jag är lite mesig faktiskt. Jag vet inte riktigt varför men det känns som att det saknas nått, den kommer aldrig riktigt igång. Fin, absolut, men lite tråkig.

Andra låten är singeln "Saknade te havs" som många av er säkert redan hört. Så himla fin tycker jag! En alldeles perfekt Håkanlåt!

Efter "Saknade te havs" kommer min absoluta favorit, "Shelley". Åh, den är så bra. Det är verkligen en sån där låt som känns och går rakt in i hjärtat. Den är lite ledsam men ack så underbar. Ska ni bara välja en låt att lyssna på, välj då denna.

Skivans fjärde låt är just "River en vacker dröm". Väldigt positiv och härlig Håkanlåt som säkert kommer dansas till på många fester framöver. Enligt mig, skivans bästa "att-bli-glad-låt".

Spår fem, "2 steg från paradise" tycker jag inte alls om. Jag vet inte varför, eller jo. Jag tycker Håkan sjunger konstigt så då lyssnar jag inte riktigt på texten för att jag stör mig på rösten och sen näe, jag gillar den inte bara. Punkt.

"Jag vet vilken dy hon varit i"
är skivans sjätte låt. Så himla himla fin. Jag försökte just skriva vad den handlar om men allt låter bara barnsligt. Lyssna istället så förstår ni.

Låt nummer sju är "Dom där jag kommer ifrån". Jag har lite svårt att sätta fingret på den här låten. Jag tycker om den, den är lite klämkäck sådär men inte en av favoriterna. Men absolut bra!

Sen har vi "Det dom aldrig nämner" som nummer åtta. Återigen en sån där jättebra låt från Håkans sida som bara sitter. Me like.

"Vid protesfabrikens stängsel" är skivans sorgnaste men också finaste låt. Den får ni inte hoppa över. Dock tycker jag att den är så himla lik "Nu kan du få mig så lätt" i vissa partier. Bara jag som fått den uppfattningen?

Skivans näst sista låt är "Man måste dö några gånger innan man kan leva". Den här gillar jag också verkligen. Den är lite mer pepp och som alltid så är texten sjukt bra.

Sist men inte minst har vi "Du är snart där". Håkan sjunger "fortsätt, när mörkret kommer och allt gör ont". En liten uppmaning om att man ska hålla ut och ta sig igenom skiten för "allt det bästa har inte hänt än". Fint. Ingen danslåt direkt men väldigt bra den också.

Överlag tycker jag att det här är en grym skiva! Ju mer jag lyssnar på den, desto mer tycker jag om den. Och jag inser nu när jag försökte sätta ord på varje låt (vilket mest blev rörigt) att jag tycker väldigt mycket om i princip alla låtar utan just "2 steg från paradise". Nästan tio av elva låtar är kanon. Håkan har med andra ord gjort det igen. Thumbs up!

Sen är det här förstås bara mina tankar, ni kanske tycker något helt annat? Eller? Tell me!

Kommentarer
Postat av: malin andersson

Åh, TACK! Helt perfekt ju.

2010-10-28 @ 12:55:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0