receptet på kokoskakan

Hello fellows!

Med tanke på att tre, för varandra oberoende personer (iaf 2/3), ikväll har bett mig om receptet till familjen Perssons, aka Malins, kokoskaka tänkte jag nu vara lite snäll och söt och ge er detta.

Hold your horses för här kommer det! (Johanna, du får rätta mig om jag ger ut fel recept nu)

This is what you need.

KAKSMET:

4 ägg
6 dl strösocker
150 g rumsvarmt margarin
6 msk kakao
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
3 dl vetemjöl

GLASYR:

200 g kokosflingor
2 dl strösocker
1 dl sirap
1 1/2 dl vispgrädde
75 g margarin

TO DO:

Sätt ugnen på 200 grader celcius.

Vispa ihop ägg och socker. Ganska poröst tror jag. Vispa sen ner margarinet (mosa med en gaffel eller liknande), kakaon, vaniljsockret och saltet.
Rör tillsist ner mjölet.

Bred ut smeten i en långpanna med bakplåtspapper under. (observera att kakan fastnar i pappret men enligt säkra källor gör den även det när man använder smör+ströbröd så jag vet inte vad man ska välja). Bred inte ut smeten ända ut i kanten för den kommer rinna ut lite under gräddningen.

Grädda mitt i ugnen 15-20 minuter. Passa under tiden på att göra glasyren. Blanda alla sånna ingredienser i en kastrull och sjud på svag värme i cirka 5 minuter.

Bred glasyren på kakan och grädda ytterligare 10 minuter eller tills kakans överdel fått en lite gyllenbrun färg.

Ta ut kakan och låt den kallna. Sen kan man skära den i lagom stora bitar och serveras med lite grädde eller nått om man vill. Dock behövs det inte för den är bra söt som den är utan grädde.

Voilá!(?) Kakan är klar! Hoppas den ska smaka och att ni blev lite gladare nu.

Kommentarer
Postat av: moster Maria

Tack för senast. Kanoners med receptet på den supergoda kakan. Får baka den så att Alva också får smaka. Nu väntar jag på att huset skall invaderas av ett nytt kök isärplockat i olika delar. Vi har ingen brist på sysselsättning de kommande dagarna!

Ha en skön helg!

Kramar från Maria

2010-02-26 @ 14:05:42
Postat av: Anna

Vad bra! Men det hær med botten ær fortfarande ett mysterium før mig... Om det ær någon som vet hur man får till den får den personen gærna høra av sig(Johanna, Malin?). Annars en vældigt god kaka:)

2010-02-26 @ 14:16:46
Postat av: Johanna

Det ser bra ut Klara:) Vad är det för mysterium med botten?

2010-02-26 @ 16:42:19
Postat av: Klara

Maria: tack detsamma! :)



Johanna: Mysteriumet med bottnen var att den liksom kladdade fast i baklåtspappret och inte ville lossna när jag skulle lägga kakorna i en burk. Förstår du? Blir det aldrig så när ni gör den?



2010-02-26 @ 16:52:01
URL: http://livetenligtklara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0