när fredagskvällen bubblar, det är blodet, man är kåt

Jag har alltid tyckt att det är något visst med fredagar. Känslan av att förhoppningsvis vara ledig från skolan/jobbet hela helgen och göra sånt man tycker om, gör att folk lyser lite extra. Det spritter liksom i kroppen. Jag minns när jag var mindre och pappa kom och hämtade mig och Anna efter skolan. Vi åkte till simhallen, åt apelsin och drack festis i bastun och när vi kom hem var det dags för disneydags. Kvällen slutade alltid med att jag somnade på ett täcke på vardagsrumsgolvet framför fångarna på fortet. Minns ni den tiden?

När jag blev lite äldre och vi slutade med simhallsbesöken var det alltid städning som gällde på fredagarna. Tråkigt kan tyckas men det fanns liksom lite fredagskänsla över det också. Pappa spelade alltid "livet är en fest" med Nationalteatern medan jag sortade all tvätt i högar och sen var det det vanliga plockandet av grejer som gällde. Efter detta väntade god fredagsmiddag och Sikta mot stjärnorna. Eller skoldisco om man hade tur. Fredagskänslan fanns där i alla fall.

Idag bor jag i egen lägenhet och lagar egen mat. Som tur är åker jag hem ganska ofta och får fredagskäslan hemma hos mamma och pappa. Det finns inget jag uppskattar mer än att komma hem och få otroligt god lagad mat med mammas sallad till på fredagarna. Den här helgen stannar jag i Hallsberg vilket innebär att jag måste fixa känslan själv på något vis. Jag borde kanske städa, jag borde kanske handa lite festlig mat. Eller gå till simhallen? Eller så kanske det helt enkelt är på tiden att jag skaffar mig egna rutiner som ger den rätta känslan.

Hur som helst.

Först ska jag njuta av att det är just fredag och äta en pepparkaka och spela lite gitarr. Ha en grym eftermiddag och kväll kära ni!

livet är en fest - nationalteatern

Kommentarer
Postat av: mamma



Längtar efter dig!mamma

2009-11-13 @ 22:17:32
URL: http://livetenligtklara.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0