nöjd?

Jag har suttit och funderat en stund och kommit fram till att man aldrig är nöjd. Varför är man aldrig det? Det spelar ingen roll om man kände sig jättenöjd när man skrev det där svåra matteprovet och sen fick VG, för man kunde ju ha fått bättre. Det gäller allt. Man, eller i alla fall jag, kör bara på och gör allt men jag är aldrig riktigt nöjd. Jag stannar aldrig upp och tänker "Shit va bra att du sprang alla de där intevallerna idag Klara. Nu kan du verkligen vara stolt över dig själv!" eller överhuvudtaget bara uppskatta det man har. Man bara kör på. Springer skiten ur sig och kommer sen hem och beklagar sig över plugget eller något annat som måste göras. Jakten efter mer finns där hela tiden. Kunskap, träning, tid, kärlek, vänner..you name it.

Det är otroligt synd att vi människor fungerar på det viset. Jag menar, visst vore det fint om vi var lite mer nöjda över oss själva och vår omgivning? Om vi inte bara gjorde saker för görandets skull utan för att vi faktiskt kände att det gav oss någonting. För det är klart att det gör, men jag ser det inte riktigt. Jag är så uppe i själva görandet fortfarande.

Funderar på att skaffa mig en sån där bok och skriva tre saker som jag är nöjd med varje kväll. Någon som har testat och vet om det funkar? Känner man sig nöjdare? I så fall är det ju helt klart värt att testa!

Fan att man ska vara så onöjd hela tiden.

Kommentarer
Postat av: Agge

Köp "Good enough" pocket Elisabeth Gummesson- vi är bäst alla i alla fall puss Agge

2010-01-14 @ 20:09:44
Postat av: Karin

Jag tror att det är för att man alltid försöker vara den perfekta versionen av sig själv. Du stannar inte upp och berömmer dig själv om du gjort nånting bra för du är så upptagen med att "fixa" nästa sak i ditt liv som inte är perfektion. Duktig flicka-syndromet, du vet. Skitsvårt att ta sig ur, jag är där själv och har nog alltid varit det mer eller mindre.



Jag har gjort den där "skriva tre bra saker varje kväll"-grejen (efter en föreläsning med Mia Törnblom). Jag skrev TACK, BRA och HJÄLP. "Tack för mina fina vänner" "Bra att jag sprang intervaller idag" "Hjälp mig att orka gå upp imorgon". Det hjälper en att fokusera på de bra sakerna i livet. Istället för att ha en rubrik där det står "DÅLIGT" så fungerar "HJÄLP" mycket bättre, då fokuserar man på att man ska hjälpa sig själv att lösa de dåliga grejerna så dom försvinner.



Det är en bra grej. Jag tycker att du ska prova!



Lång kommentar som vanligt. Förlåt. Förresten så var Evert Taube rätt, såklart :) Puss!

2010-01-15 @ 16:43:09
Postat av: Anonym

Jag tror inte alls att vi människor fungerar så, vissa ska helt enkelt vara bäst på allt. Hela tiden. Det är omöjligt och därför blir sådana människor aldrig nöjda med någonting.

2010-01-15 @ 17:01:33
Postat av: Klara

Karin, jag tror verkligen att det är som du säger. Man vill vara så himla duktig på så himla mycket olika saker, men det funkar ju inte.



Tack för tipset, jag ska absolut testa! :) Haha, långa kommentarer är bara mysiga! Hoppas du får en kanon fredagskväll och helg i Paris! Puss och Kram!



Anonym >> Ska jag tolka det som att jag är en sån som vill vara bäst på allt hela tiden? Jag håller nog inte riktigt med om att det är så illa. But who knows?

2010-01-15 @ 18:55:51
URL: http://livetenligtklara.blogg.se/
Postat av: Sofie

Så sant så sant. Den känslan har jag alltid.



Hur är det med dig Klara? allting bra?

2010-01-20 @ 18:52:51
URL: http://shansen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0