chicken soup

Jag snackar ju alltid om att komma hem på helgerna och äta god mat. Igår failade jag dock hela fredagsmiddagen. Vi skulle äta någon form av paj och jag hade fått i uppgift att göra i ordning degen innan resten av familjen kom hem. Lugnt, tänkte jag. Ne más problemas. Jag blev också ombedd att göra 1,5 gånger satsen. Fortfarande så låter det hela ganska överkomligt, eller hur? Hur som helst, jag börjar läsa receptet och tar fram grejerna. Läser att det ska vara 3/4 Kesella i och tänker "okej, 3/4 kesella gånger 1,5 blir ju typ 1 hel burk och 1 dl från nästa" och häller i allt i bunken. Minns att jag reagerade på att degen var himla kladdig så jag hade i lite mer mjöl och tänkte sen inte mer på det. Förrän jag inser det lilla misstaget.. Tittar på receptet en gång till och ser att det visst står 3/4 dl kesella, inte 3/4 burk. Tål att berättas är att en burk innehåller 2,5 dl vilket innebär att jag hade i cirkus 3,5 dl kesella istället för drygt 1 dl.

Jag höll god min och hoppades att det skulle funka ändå. Det gjorde det inte. När vi hade haft inne pajen i tio minuter mer än det stod och bestämde oss för att skära upp en bit, det var då det hände. Det var som om att sticka hål på en ballong fylld med vatten. Smeten/degen/sörjan bara rann iväg och det som från början såg ut att bli en god paj blev typ kycklingsoppa. Mamma och pappa var väldigt konfunderade över det hela och förstod inte vad som gått fel. Som tur var så smakade den fortfarande ganska gott och vi behövde inte somna hungriga.

Pappa och jag tyckte efter ett tag, när vi insåg att det hela var mitt fel, att det var ganska komiskt. Det tyckte inte mamma.

Så kan det gå.

Kommentarer
Postat av: Elin

Hahaha! Fan va bra gjort!!

2010-03-06 @ 18:14:32
URL: http://cajjsunk.blogg.se/
Postat av: Tacopajkillen

Jag kan lära dig det där med pajer ! de är lugnt !

2010-03-06 @ 22:19:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0